Motion till Kyrkomötet
2005:98
av Erna Arhag
Reglering av kyrkoavgift m.m. vid utträde

Mot 2005:98

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att till 2006 års kyrkomöte redovisa och lämna förslag till principer vid ekonomisk reglering m.m. av utträdande medlemmars kyrkoavgifter.

Motivering

2003 års kyrkomöte biföll förslag från Kyrkostyrelsen (KmSkr 2003:12 med Kr 2003:2) att en schablonmodell för återbetalning av kyrkoavgift, som belöper på tiden efter utträdet, skulle utredas vidare.

En promemoria har arbetats fram genom Kyrkostyrelsens försorg med förslag att 2005 års kyrkomöte skulle fatta principbeslut om reglering av kyrkoavgift enligt en redovisad modell samt att 2006 års kyrkomöte skulle ta ställning till ett slutligt förslag i denna angelägna fråga. Promemorian har sänts på remiss till samtliga stift, Överklagandenämnden, Församlingsförbundet och församlingar/samfälligheter (KsSkr 2005:3 bil. 3 sid. 20).

En majoritet av remissinstanserna tillstyrker förslaget och domkapitlet i Lunds stift konstaterar ”att det är angeläget att se över reglerna som är förknippade med utträdet då nuvarande regler skapar stor irritation över att rösträtt, valbarhet samt rätten att få del av kyrkliga handlingar har upphört medan skyldigheten att betala kyrkoavgift kvarstår”. Även Svenska kyrkans överklagandenämnd tillstyrker den föreslagna principlösningen om ekonomisk ersättning till den som erlagt kyrkoavgift efter utträde ur Svenska kyrkan.

Efter genomgång av remissvaren konstaterar Kyrkostyrelsen att kyrkoavgiften bör kunna ses som en årsavgift som gäller för hela kalenderåret oavsett tidpunkten för utträdet samt att av Kyrkostyrelsen föreslagen schablonmodell är omständlig och skulle innebära en omfattande administration. Av dessa anledningar lägger Kyrkostyrelsen inte fram något förslag till årets kyrkomöte utan Kyrkostyrelsen anser att ärendet är slutbehandlat.

Kyrkostyrelsens överraskande beslut innebär att de besvärande orsaker som lyfts fram i min tidigare motion i denna angelägna fråga inte får någon lösning. Detta har även remissinstanser påtalat. Faktum blir att efter utträde ur Svenska kyrkan ”straffas” utträdaren med att få betala kyrkoavgift upp till 14 månader efter utträdesanmälan. Kyrkliga handlingar vägras utträdaren under denna utträdestid för vilken kyrkoavgift dock måste erläggas.

Detta har i flera fall upplevts negativt och jag anser fortfarande att medlemmar som betalar sin kyrkoavgift skall ha rätt till kyrkliga handlingar under utträdestid då kyrkoavgift måste erläggas.

Kyrkomötet är Svenska kyrkans högsta beslutande organ och har ställt sig bakom ett motionsförslag om utredning i fråga om kyrkoavgift vid utträde ur kyrkan. Ett förslag till återbetalningsmodell har arbetats fram som Kyrkostyrelsen sänt på remiss. En majoritet av remissvaren tillstyrker förslaget. Trots detta anser Kyrkostyrelsen att modellen de tagit fram inte var bra ur ”rättvisesynpunkt”. (Fanns det då inte andra och bättre modeller?) Därför väljer Kyrkostyrelsen att inte återkomma till Kyrkomötet 2005 med ett ändringsförslag. Nuvarande ordning skall således bestå.

Efter Aftonbladets annonskampanj med utträdesblankett veckan före den 1 november 2004 som resulterade i ett stort antal utträden, borde Kyrkostyrelsen fundera igen på motionsförslaget om återbetalning. Ett bifall till återbetalning skulle i hög grad avdramatisera den 1 november som ett datum för utträde. Det skulle inte heller bli så intressant för massmedias annonskampanjer om utträde ur Svenska kyrkan.

Som motionär kan jag acceptera att kyrkoavgiften ses som en årsavgift men då måste i konsekvens med detta, kyrkliga handlingar ges utan extra och särskilda kostnader för medlemmen under utträdestiden när kyrkoavgift erläggs.

Jag anser att Kyrkostyrelsen skall redovisa och ge förslag till förändringar i regelsystem m.m. av kyrkoavgiften vid utträde ur Svenska kyrkan till 2006 års kyrkomöte.

Åhus den 26 juli 2005

Erna Arhag